Praktische informatie start in groep 1/2

  •  

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

  • Beste ouders en verzorgers,

    Wij heten u en uw kind van harte welkom op onze school!

    Het is best spannend als uw kind voor het eerst naar de basisschool gaat. Zowel voor uw kind als voor u. Om deze spannende start zo soepel mogelijk te laten verlopen, hebben wij op deze plek wat praktische “kleuterzaken” voor u op een rijtje gezet. Mocht u na het lezen van onderstaande informatie nog vragen hebben, dan kunt u zich wenden tot de leerkracht van uw kind. Wij staan altijd open voor vragen, opmerkingen en suggesties.

    Informatiebronnen

    Er is een aantal informatiebronnen waar we u graag op willen wijzen. Informatie over het kleuteronderwijs treft u aan in onze Schoolgids. Actuele informatie over de school vindt u in de Trede, een nieuwsbrief die digitaal verschijnt. U dient zich hierop zelf te abonneren via een link op onze website: www.fatimarvko.nl. via tabblad ‘actueel’ en ‘nieuwsbrief Trede’ komt u op de pagina waar u een link kunt aanklikken en (meerdere) e-mailadressen kunt invullen waarop u de Trede wenst te ontvangen. We hebben ook een schoolapp. De app (zoek op ‘Schoolpraat Fatimaschool’) is gratis te downloaden in de App Store en Google’s Playstore. Wij houden u via deze app op de hoogte van al het nieuws over de school en over specifieke zaken in de klas. U dient hiervoor de groep(en) van uw kind(eren) aan te vinken bij de instellingen van de app. Ook kunt u in de app foto’s en video’s bekijken en de activiteitenkalender raadplegen. Ieder lokaal heeft een prikbord, waarop allerlei informatie hangt. De prikborden hangen net buiten het lokaal en bevatten vooral mededelingen aan u als ouder. Bij activiteiten, zoals een bezoek aan de bibliotheek of kinderboerderij hebben we vaak hulp van ouders nodig. Via de klassenouder wordt er een beroep gedaan op ouders om te helpen bij bepaalde activiteiten. De namen van de klassenouders zijn bekend bij de desbetreffende leerkrachten. In het lokaal wordt op het blauwe bord inzichtelijk gemaakt met welk thema en welke activiteiten gewerkt wordt.

    Betrokkenheid

    Om u persoonlijk te laten weten hoe het gaat met uw kind in de klas, worden er zogenaamde portfoliogesprekken gehouden. Op het mededelingenbord staat vermeld in welke maand wij u willen uitnodigen voor een gesprek. De leerkrachten van de kleutergroepen stellen de ouders in de gelegenheid een deel van de ochtend aanwezig te zijn in de klas van hun kind. Het is dan de bedoeling dat u om 8.20 uur samen met uw kind naar school komt. U maakt de openingskring mee en de kringactiviteit. Vervolgens assisteert u tijdens de werkles. Na de werkles gaat u weer naar huis. Dit zal rond 10.30 uur zijn. Mocht u er behoefte aan hebben om de leerkracht te spreken, dan kunt u uiteraard altijd een gesprek aanvragen met de leerkracht van uw kind.

    Schooltijden

    De school opent haar deuren om 8.20 uur. U heeft dan tot 8.28 uur de tijd om met uw kind in de klas door te brengen. U kunt bijvoorbeeld een boekje voorlezen of uw kind kan u iets laten zien. Om 8.28 uur gaat de eerste bel, welke aangeeft dat het tijd is afscheid te nemen van uw kind. Om 8.30 uur gaat de tweede bel en sluiten de leerkrachten de deuren van het klaslokaal. We verzoeken u de klas dan te verlaten. De school gaat dagelijks uit om 11.45 uur, met uitzondering van de woensdag: dan zijn we om 12.15 uur uit. Op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag is er ook ’s middags school. De deuren gaan dan om 12.40 uur open en we beginnen om 12.45 uur. ’s Middags is er school tot 14.45 uur. Om het gewenningsproces van uw kind zo goed mogelijk te laten verlopen, willen wij u, in het belang van uw kind, vragen zich aan deze tijden te houden. Natuurlijk zijn jongere broertjes en zusjes van harte welkom in de klas, maar omdat we graag rustig willen beginnen, vragen we u hen bij het voorlezen te betrekken en ze niet te laten dwalen in de klas. We starten 2x per week met een inloopochtend, de kinderen kunnen dan kiezen met welk materiaal ze gaan werken. Zij maken een keuze met behulp van het planbord en/of de materialen staan klaar in de klas.

    Tussendoortje

    Halverwege de ochtend wordt er in alle groepen gezamenlijk een pauzehapje genuttigd. Dit tussendoortje bestaat uit een stukje fruit of een koekje en wat te drinken. Het is belangrijk dat uw kind het tussendoortje gemakkelijk kan opeten, dus als u bijvoorbeeld een sinaasappel meegeeft, is het fijn als deze van tevoren is geschild. Wij vragen u het tussendoortje van naam te voorzien.

    Feest!

    Jarig zijn is voor een kind een hele gebeurtenis. Zeker het trakteren in de klas is een belevenis op zich en bij een feestje hoort een traktatie. Dat hoeft niet veel en/of groot te zijn. Wij zijn een groot voorstander van gezonde traktaties! De jarige mag in zijn/haar eigen gebouw de klassen rond om een felicitatie van de andere juffen en meesters in ontvangst te nemen. Wij verzoeken u vriendelijk om uitnodigingen voor verjaardagspartijtjes op het schoolplein uit te delen en niet in de klas.

    Gymnastiek

    De kinderen hebben regelmatig gymnastiek in de speelzaal van het schoolgebouw. Voor de gymles hebben ze alleen schoenen nodig, geen speciale gymkleding. Het is handig als de kinderen hun gymschoenen zelf aan en uit kunnen trekken, dus bijvoorbeeld instapgympen of gymschoenen met klittenband. De gymschoenen worden op school bewaard bij de klaslokalen. Wij vragen u de schoenen van naam te voorzien, zodat vergissingen worden voorkomen.

    In en om het klaslokaal

    Uw kind heeft een eigen stoel in de klas, voorzien van naam en/of afbeelding. Op de kapstokken buiten het klaslokaal heeft uw kind ook een eigen plek voor jas en tas. In de klaslokalen hangt een planbord aan de wand. Op dit planbord worden kaarten voor het indelen van de dag gehangen, dit zijn de dagritmekaarten. Zo kunnen u en uw kind ’s morgens zien, wat er is gepland voor die dag. Dit planbord gebruiken we niet alleen om de dag in te plannen, maar ook bij de werkles. Alle kinderen hebben een eigen naamkaartje, dit gebruiken ze om te kiezen welke activiteit ze gaan doen. Door dit planbord te gebruiken, leert uw kind zelf activiteiten te plannen en wordt de zelfstandigheid bevorderd.